Hauges Virke og Reiser

Hauges virke og reiser, især 1796 – 1804
(Oversikt  ut fra Sverre Nordborgs bok: Hans Nielsen Hauge. Tiden 1771 – 1804.
1796: Fra forsiktig start til ildprofet
Åndsopplevelsen.
Unge Hauge var kommmet i dyp hjertenød og bad: ”… Gud, åpenbar din Sønns kjærlighet i meg og skjenk meg din Hellige Ånd … og og lær meg den veg jeg skal gå”. Bønnesvaret kom mens han pløyde hjemme på gården i Tune 5. april:
Det var så sterkt, hellig og mektig at det gikk hele 23 år før Hauge selv greidde å sette ord på det og skrive det ned!
Et nytt, forandret menneske med masse spontan livsglede trådte frem etter dette. Guds kjærlighet til alle var blitt forløst i hans hjerte. Han ville gi dem som han så var i mørke av den samme glede og det lys som han selv hadde fått. Gud ble hans beste venn og rådgiver. Han hadde fått kall til å være bibelkristen og veiviser:
Våren: I Tune: Gikk straks i gang i hjembygda. Gryende vekkelse og motstand gikk hånd i hånd. Og snart begynte han å skrive bok for å nå videre ut.
Juni: Til Oslo: Boka: ”Verdens dårlighet” Om Hauges intensjon å føre mennesker til sann nytestamentlig tro. Forkynte nær endetid, men seiershåp. Fortale i boken med skuffelse over prestens lettferdige forkynnelse og fiendlighet. Tillegget ”Løbebanen”: Avslørende selvbiografi, trolig skrevet før 5. april. (Ørbæks trykkeri)
August, 7: Oslo: Boka: ”Guds viisdom”. Om Guds vesen. Forargelse over presters liv, lære og monopol.
Desember: Første ferd: Oppdagelsesferd blant små kristenflokker: Indre Oslofjord: Oslo og Drammen.
1797: Åndelig tomhet.
Feb, 19: Fredrikstad: 400 tilstede i Niels Bæsøes hus
Smålenene: Vekkelsesarbeid i Råde, Kråkstad, Våler, Varteig, Skjeberg, Glemmen, Fredrikstad.
Sommeren: Ny rekognisering: Holmestrand, Tønsberg, Bragernes, Eiker og Kongsberg, tilbake til Tune og Fredrikstad.
Åndelig tomhetsperiode fra feb 1797 fram til lesing av ”Thaulerboken” (fra 1498) høsten 1797.


En modnere personlighet.
Senhøstes: Ny avgjørende åndsopplevelse: Vandre i tro, ikke i beskuelse.
3. juledag: Glemmen, (Grålum?) (møte). Til fengsel i Fredrikstad
1798:
Februar: Oslo: Bok: ”Sandhets bekjennelser”: Varm omsorg for vennesamfunnet.
Mars: Drammen –Oslo – Hedemark (Eidsvoll, Tangen, Stange)  - Grundseth(Elverum)
Etter våronn i Tune: Oslo for 5. gang. Fengslet en uke. Aker. Fengslet igjen sist i mai. Forvist fra Oslo.
11. juni 1798. Bok: ”Eenfoldiges lære”. Prekentekster om åndskampen. ”Tilleg”: Om motstanden, et kampskrift. Forfølgelsen viker at han må satse på annet enn Østlandet. Bergen friere?
Til Tune. Over fjorden til Drammen (kjøpmann Mads Thulesen Møller): Båt til Bergen (20 juli – 1. august). Bokarbeide. Trykking. Møtevirksomhet 3 mnd.
Sent i august: Politiforhør. Løslatt.
Nov: Stavanger, Jæren, Lista (Vanse), Sørlandet.
10. des: Kristiansand (Peder  Høegs trykkeri),
Få dager før jul.: Drammen (Møller).
Stor interesse for hans sensasjonelle skrifter. Skrevet med fryktløs frimodighet.
1799:
Rikt arbeidsår.
Jan: Eiker. Utskjelt av presten Schmidt. Bad lensmann Gram og arrestere han. Ung Kristoffer Hoen tilbød Hauge sledeskyss, kjører fra lensmannen ut av lensmanndistriket!
Til forkynnelse i Hedemark. Romerike, Hedmark, Vang, Ringsaker. Vekkelsen hadde fortsatt etter første besøk i Tangen og Stange, Romedal og Vang.(s. 140) 
23. jan: Sognepresten i Stange til rettslig aksjon mot legpredikanter.
Sogneprest Grüner i Vang kirke advarer mot Hauge mens Hauge er tilstede. Samlinger på Ringsaker og Nes. Via Eidsvoll til Tune.
7. April: Bergensreise:Nytt reisepass i Drammen. Tatt av lensmann Gram i Eiker. Fengsel i Kongsberg. Passet reddet han. Numedal. Møtte vekkelse ved legmannen Søren Røer. Lensmann i Veggli jaget Hauge derfra. Over Hardangervidda på ski. Eidfjord, Utne, Herand og Jondal. Kvinnherad. Sogneprest Herzberg positiv. (Vekkelse spredt seg ved Samson Traae til Kvam og andre bygder i Hardanger.)
Ca 1.Juni: Bergen.
Bokarbeide. Hjemmet i Nedre Stølen: Handelsmannnen Johan Nikolai Loose (David – Jonatan vennskap) g.m. Hauges søster senere. Et viktig samarbeide! (Juli?: Fengsling av lekmenn i Høland).
15. juli: Hyrdebrev: ”Elskelige Guds ords bekiendere”. Apostolisk omsorg og rettledning. Om å holde ut tross forfølgelse. Uten bitterhet.
Pass til Trondheim: 3 uker med hussamlinger: Voss, Sogn, Sunnfjord, Nordfjord, Sunnmøre, Romsdalen. Orkdal. Ville finne trykkeri i Trondheim.
August: Trondheim. Salmebok og postill pluss opptrykk av tidligere bøker. Straks etter arrestert.
Løslatt. Prekte i bygdene omkring. Haugevenner forkynner og forfølges og fengsles over store deler av landet. Bl.a. i Hedmark, Trøndelag, Buskerud og Telemark.
Nov: Trondheim. (Venner: Arnt Solem og Erik Wullum). Leinstrand. Vekkelsesmøter.
Des: Bøker konfiskeres. Arrestasjon. Fengsel julaften. En mnd og forvisning.
1800:
Berømt. Vekkelsen i full blomstring.
Feb: 5 ukers fottur til Tune via: Dovre og Gudbrandsdalen. I Rennebu og Meldalen gikk vekkelsen videre. (Vekkelse i Øyer). Triumfreise! Folkehelt! Folk slo følge. Kom til Hedmark.
9. april: Oslo. (Sendte unge Grøndahl til København i trykkerilære.) Forfølgelsen så stor at det trykte ord måtte bære vekkelsen videre.
Til Tune: Søsteren Anne dødssyk, dør 18. april.
Få dager senere: Fredrikstad. Rokke (Strand), Halden (Berg). Reisepass til København. Båt. Roskilde. Så papirmølle.
Sommeren: Hauges evangeliske livsverk stod i sin fagreste blomst! (som 29- åring!)
30. august: Eiendommelig sendebrev om å fremme økonomi, næring og tenke økonomisk fellesskap / solidaritet med hverandre. Broderlig eiendomsfellesskap, med unntak.(s.211).
Sept. – okt. Justerte tanker: Eiendomsfellesskap nytter ikke med de late og eiesyke, men mulig for likesinnede.(s.215)
Over Hardangervidda til Bergen. Bokarbeide. Trykking der og i Trondheim og København.

Omslag i strategi: Handel og industrireisning. Løfte folk ut av fattigdom.
1800 -1801 Nødsår. Matkrise.
1801
23. jan: Ådalen: Søknad om tillatelse til papirfabrikk (kluter) og kristent eiendomsfellesskap.(s.216) (Avslått.)
Eiker: Planer om papirmølle nr to. Klarsignal fra myndighetene 12. august.
Fire  måneders allsidig reise med møter, bokkommisærutvikling samt åndelig og økonomisk rådgivning: Valdres, Sogn, Voss – Bergen. (Stange, Vang, Fåberg, Gausdal, Biri, Land, Hadeland, Ådal, Eiker, Hemsedal, Ål og Gol, Norderhov, Begnadalen, Bagn, Reinli, Etnadalen, Bruflat, Tonsåsen, Nordre Aurdal, Svennes, Skrautvål, Vestre Slidre, Vang i Valdres, Nystuen, Maristuen, Lærdal, over fjorden til Gudvangen, opp Stalheimskleivene til Voss.
Tatt av lensmannen i Ål og på Norderhov. Løslatt straks etter.
Midt i mars: Bergen.
23. mars: Store Bergensbrev: Bedrifter og handel kan gi midler for å skape godt, skape arbeidsplasser, gi vekkelsen midler, og sette stopper for rikes undertrykkelse. Men la ikke materialisme råde over seg. Så for seg en mektig åndelig og økonomisk massebevegelse for almuen. Likevel klar over at de aller fleste på Østlandet ikke ville inn i bevegelsens nye handelssektor. I stor grad en ungdomsvekkelse.
9. juli: Borgerbrev som handelsmann i Bergen.
Fossende arbeidsaktivitet!
7. august: Bokbinderene med sitt monopol klaget Hauge og Loose til politiet for sin bokbindervirksomhet. Mulkt.
Nordlandstur: Jekta ”Haabet”.
Selv fottur til Trondheim: Fortelle handelsplanene og forkynne: Voss, Sogn og fjordane, Gloppen,, Ørsta, Volda, Surnadalen til vennene i Meldalen. Til Trondheim (Arnt Solem).
Til Rissa, og Snilldalen.
1802:
Nyåret: til Hitra og jakten Haabet som ventet på han der.
8.februar: Hitra-brevet: Landsomfattende handelsplan! Forstandere og oppsynsmenn utnevnes. Ungdommer som ledere.  Forvalte det timelige slik at det åndelige fremmes. De som gjorde størst innsats. Andre kunne bidra som arbeidere. Et sammenskuddssamfunn som kunne motarbeide rikfolks undertrykkelse av nesten.(s. 239)
Vikna, Auneøen, til Gjeslingene.
10.mai forlot skipet og ville sørover til Bergen.
14 mai: Trondheim. Arrestert. Spottet. Løslatt.
En måned: Postvegen til Bergen. Evangelieferdmed varige åndelige spor! Og handelskontakter: Skaun, Orkdal, Meldal, Surnadal, Stangvik, Tingvoll, Molde, Ørskog, Hellesylt, Hornindal, Breim, Jølster, Førde, ytre Holmedal, Eivindvik, Eide i ytre Sogn og Lindås ved Bergen.
Sjøpakkboden Valsengården ved Vågen som handelshus kjøper Hauge.
Evangelieferd til Øst-Norge:
Voss, Sogndal, Hafslo, Luster (vekkelse!), Lærdal til Hallingdal. Numedal. Snartur innom Tinn. Eiker. Blomstrende bedrift! Videre til Drammen
11. sept til Oslo (innkalt til biskopen og utskjelt) og så til Tune. Innom Halden (Sørbrøden).
Hjemtur til Bergen: Over fjorden til Vallø saltverk (v. Tønsberg), Skien. I Holla: Sogneprest Bremer kommer på to av møtene. 1. møte: spytter Hauge i ansiktet! 2. møte Vil at lensmann arresterer Hauge. Bonden fikk gjemt Hauge i høyet! Fem bønder bøtelagt etterpå.
Bø, Seljord, Sauland, Gransherad, Hovin, Rollagstranden i Tinn, Rauland, Røldal, Suldal til Jelsa og Avaldsnes.
Desember: Bergen.
1803:
Nyåret: Nordlandsferd til Gjeslingene. Hauge fulgte sine (tre?) skip. ”Haabet” forliste. Ingen omkom. Vennen Solem kjøper fiskeværet Gjeslingene. Har ellers blomstrende forretning i Trondheim. (25 år gml!)
Hauge sender skutene tilbake med fisk. Evangelieferd videre nordover: Løvøy handelssted i Steigen kjøpes av vennen K. Bratteng i Snertingdalen etter å ha solgt sin gård. Vellykket!
Brønnøy, Alstahaug, Dunderdalen. (Mulighet: Jernverk!)
Farlig skitur over Saltfjellet! 3. døgn. Høymesse i Saltdalen. Hundholmen (Bodø).
Bardudalen og Målselv lokket som egnet for oppdyrking. Fattige fra Tynset, Gudbrandsdalen og Oppdal ble selveiere der! Industrimuligheter så han også.
Tromsø.
Sørover: Lofoten til Gjeslingene. Sørvigen møllebruk i Namdalen kjøpes av Otter Bacherud fra Helgøya, Mjøsa. (Mistak!)
Raskt innom Solem i Trondheim, over Dovre til Gudbrandsdalen. Inspirer venner i Vingelen til gruvedrift.
Venneflokker i Lesja, Lom og Vågå.
Øyer (Lånke gård)
Hauge besøkte omtrent alle sogn i Øst-Norge.
Vennene elsket ham og kjente seg som del av noe stort. Hans omgjengelighet, utstråling, kreative, varme og elskelige vesen gav tillit hos almuen. Den åndsfylte, utradisjonelle og frie forkynnelse grep tilhørerene der han kom. De opplevde at Hauge virkelig brød seg om dem, at han var opptatt av både ånd og hånd, hele mennesket. Det var som en vårløsning av liv ved han.
Men oppslutningen, med all sin fredelighet, begynte for alvor å skremme geistligheten samt den eneveldige myndighets behov av kontroll og makt. Disse merket at folk virkelig lengtet etter og sluttet opp om den friheten som Haugevekkelsen bar bud om på alle samfunnsområder.
Til Eiker papirmølle som broren Mikkel og kona Inger drev flott. Mange hjelpere, arbeidere.
Til Drammen (Møller) og foreldrene i Tune.
Deretter: Over fjorden igjen til Skien, mot Kristiansand. Til fots gjennom Holla, Kviteseid, Vrådal, Nissedal og Åmli til Bygland i Setesdal. Han får vennen T. Aasen til å starte papirmølle nr to ved Fennefoss i Hornnes og skal levere papir til trykkeriet i Kristiansand som han får vennen Hans Bacherud fra Nes i Hedmark til å kjøpe. Faglærte vennen C. Grøndahl blir med.
Bok: ”Betenkning til Guds børns samtale med sin Skaber, Gud og Fader”: Bønnebok med en spesiell katekisme trykkes.
I Oddernes: Vennen Ole Eyelsen kjøper Eeg teglverk.

Det tragiske år
1804:
Sist i mars: Videre tur til Bergen: Til fots til Lista, Jæren (vekkelse i Høyland!) til Stavanger. Båt til Bergen.
Utrolig ekspansjon videre:
-       Svanø gods kjøpes av Ole Helling fra Ål som hadde solgt gården sin.
-       Hauge ble lurt til å kjøpe et større markspist skip: ”Christiane Margaretha”
-       Loose kjøpte Strutshavn med kirke på Askøy. Mølledrift muligheter. Gjeld nå på 10 – 15 tusen riksdaler.
11. juli: Til Danmark. Først til Kristiansand.
August: Båt til Horsens. Vejle.
12. sept. Kolding, Christiansfeld (brødremenigheten – uenighet og inspirasjon) Korsør, Faaborg, Nyborg, Storebælt, København.
Derfra båt til Halden. (Skuffet over turen.)
Okt: Tune.
Til Oslo, Drammen, Gjerpen, Drammen, Eiker. Arrestert og fengslet i Hokksund av lensmann Gram. Desember: Til fengsel i Oslo. Isolat og sju år som knekte helsa.
1809: Nødsår. Slipper ut for en kort tid for å opprette saltkokerier.
Sitter nye år i fengset til des 1814.

Fengslingens følger.
Vekkelsen ble i stor grad kneblet av myndighetene:
Omvandrende legmannsforkynnelse ble effektivt stanset: Bevegelsen ble stedbundet.
Alle skrifter etter Hauge måtte innleveres for å unngå store bøter.
Hauge kommer ut som en nedbrutt og sterkt forandret mann. Vennene som hadde vært i stor forventning på fortsettelsen, kjente han ikke igjen. Den unge Hauge ”døde” i fangenskapsårene! Den radikale folkepredikant og kirkestormer var ikke mer. Ildprofeten som som svingte Dommmedagssvøpen over sin samtids verdslige geistlighet, forlot fengslet som en spaklynt, temmet mann. Bondedrengen fra Tune satt siden som æret gårdbruker på Bakkehaugen og Bredtvedt ved Oslo. I hans nye hjem var han rett ofte omgitt av biskoper, professorer, tingmenn og andre ledende i det nye Norge. Der kom personer som søkte råd, eller søkte sjelesorg og personer som bad Hauge om tilgivelse
Fra 1815 tok hans indre liv mer retning mot en ny åndelig fornyelse og en mer ortodoks lutherdom, som toppet seg i hans ”Testamente” til vennene (1821). Ellers la han fram i en rekke  skrifter resultatet av sitt nye syn hvor han behandlet teologiske, nasjonale, økonomiske og politiske spørsmål.
Da så Hauges lysende personlighet forsvant i og med fengselselsoppholdet og støttet av Hauges nye retning, ble det i tillegg til Bibelen, Martin Luther, Erik Pontoppidan og andre klassikere i lutherdommens oppbyggelseslitteratur vennene tok som sine lærefedre. Haugianismen som pietistisk retning i kirkelig regi begynte å ta form.
Det historiske materiale gjør det utvetydig klart at man bør regne med to Haugebevegelser: Den radikale, opprinnelige Hauge-vekkelse og den senere reviderte, kirkelig orienterte haugianisme. Hauge var i den sistnevnte blitt til rådgiver for en stillfarende, kirkelig respektabel haugianisme.

Hauges betydning.
Hvor stor og innflytelsesrik haugebevegelsen kunne ha blitt om Hauge og vekkelsen ikke hadde blitt så forfulgt og kvalt, kan man bare fantasere om. At Hauges drømmer var langt større, er åpenbart.
Likevel ble det sterke varige spor etter vekkelsen. Det merkes fortsatt hvor han og vekkelsen var eller ikke var: Østlandstraktene, men ikke Østerdal. Klare spor etter han i Hallingdal og Gudbrandsdal. På Sørlandet, og ikke minst Vestlandet med Bergen, der han bodde i perioder. I Trøndelag merkes det at han var, og i Nord-Norge.
Det hele førte til et forandret Norge i en sterk oppvåkning, vekst og frigjøringsprosess. Det demokratiske Norge avløste etter hvert eneveldets- og monopolets åk. Fire haugianere var med og formet grunnloven 1814.
Friheten kom inn på de ulike samfunnsområdene. De flittige haugianerenes innsats førte til et betydelig økonomisk oppsving. Den industrielle revolusjon kom til Norge med Hauge. Kirke- og forsamlingslivet ble snart endret i retning av å bli mer folkestyrt. Lekmannsbevegelser ble etter hvert tillatt igjen. (1837)
I Norges historie er Hans Nielsen Hauge helt unik i sin betydning. (Francis Seierstedt: Større menneske enn Hans Nielsen Hauge har Norge ikke fostret!)