fredag 4. mars 2011

Hvilken makt har gamle norske sagn?

Når jeg nå har gått, har jeg lagt merke til dekorasjon på postkassser og hus. Nesten over alt er det bilder eller utskjærte figurer av troll og troll koner. Jeg har enda ikke sett noen motiver fra bibelen. Det ser du ofte ute i verden.
Hvilken betydning har det for dagliglivet vårt. Mange sier, det er jo bare tegninger og koselige figurer. Men er det bare det.
Du kan selv vurdere etter å ha lest følgende historie:
Jeg har en god venn og kjær broder i Gauldalen i Sør Trøndelag. Han er en god far for 2 herlige gutter og en god ektemann. Hele familien elsker Jesus og har vært kristne i alle år. Det har kunn vært et kjempeproblem. kona og begge sønnene har vært hart angrepet av asma og gitt opp av leger. Hva har dette med troll å gjøre?
Meget kort fortalt. Jo følgende skjedde for noen få år siden. Kari og jeg var på besøk i Gauldal og vi hadde undervist på endel møter og vi kom tilbake til gården vi bodde på. Jeg var veldig trøtt og sovnet etter midagen. Men Kari ble sittene sammen med ungdomen og underviste ut ifra hva som ble vist på TVden kvelden. Om dårlig påvirkning av figurer som Pokemon, Alien, data spill, spiderman, Harry Potter osv.
Den yngste sønnen til vår venn var tilstede, og lyttet nøye etter. Våre venner reiste hjem til seg selv og klokka var pasert midnatt. Kl 1:00 ringte min venn og spurte om vi kunne komme over til dem da de trengte hjelp.
Vi slengte oss i bilen å kjørte i full fart over til dem. Da vi kom inn i stua satt sønnen på fanget til moren sin og var vettskremt. Familien fortalte følgende: da de hadde kommet hjem hadde sønnen spurt moren sin om hun ville være med opp på rommet hans. De hadde godt opp og han hadde kastet en Alien figur i søppla. så gikk han ut på badet for å pusse tenner. Plutselig kjente han en guffen hånd gripe ham i armen. Tenk å bli ristet av en demon mens man pusser tennene. Han skrek til å løp ned til 1 etg. Mye rart begynte å manifistere seg den kvelden. Vi begynte å brenne postere, blader og data spill. Peisblåsa med troll på gikk også i peisen. det ble rolig og jeg spurte om gutten følte seg syk. Han sa han var kvalm og vi ga ham en bøtte slik at han kunne kaste opp. Vi ba og han kastet opp i nesten 1 time. Plutselig begynte det å bråke ute i yttergangen. De spurte meg om jeg så noe, og jeg fortalte dem at det eneste jeg kunne se var endel små steinfigurer/troll utepå en bufe.Vi kastet også disse i peisen. Du tenker kansje at det du nå leser er sprøtt og har ingen betydning. At vi bare var hysteriske og superfanatikere. Men følgende skjedde etterpå.
Etter en stund kom Jesus til den yngste sønnen og sa: Du er helbredet, kast alle dine astma medisiner. Gutten var helbredet. 3 uker sener talte Jesus på samme måte til broren, plutselig var også han helbredet. Ca 3 måneder senere talte Jesus til moren på samme måte. Hun var helbredet. Jesus er så god og han vil det beste for oss. Denne familien var hart rammet av Astma. De brukte en lang tid på morgenen på medisinering. Når yngset man senere kom til sesjon i militæret og han fortalte om sin tidligere astma og medisiner, tok de røntgen bilde av lungene. Legen uttalte følgende da han så bildene: Det er ikke mulig det du forteller. Dine lunger er helt perfekte.
Kansje det ikke er så lurt å ha troll eller andre okulte vesen på postkassa eller på do døra. Tenk på det du nå har lest. Etter hendelsen hos våre venner begynte andre familier å rense husen sine. De brente opp alt med negative bilder slik som klær med drager eller dødningeben, Norrøne smykker med drager og slanger, alternativ medisin osv. osv.
Hva er resultatet i bygda. Jo de har fått mere fylde av Jesus og en mye større frihet i Den Hellige Ånd. Guds nærværet er mye sterkere på møtene og flere har blitt helbredet.

Jeg tror at dette er noe av urettferdigheten som har blitt fylt opp i brønnene av levende vann som kom med Jesus Kristus til Norge.

2 kommentarer:

  1. Jeg må ærlig si Han Petter, at når jeg leser det du skriver blir jeg skremt. Jeg syntes nok dette er ekstrem kristendom slik vi ser i svært mange sekter. Noen tross menigheter og Jehovas Vitne har lignende pussigheter for seg. Når det er snakk om troll og slike ting syntes jeg ikke det er farlig, vi har faktisk ett troll stående på hyllen her i stuen vår å det er ganske fint syntes jeg. Så lenge man ikke tilber slike ting ser jeg heller ikke noe galt i og ha det.

    SvarSlett
  2. Viktig tema, bra dere tar det opp da dette er realiteten. Jeg har selv hatt liggende ting i leiligheten som fikk innvirkning på mitt liv, da jeg brente deg og ba Gud rense forsvant det. Ny frihet kom ! Vi troende har vert får sløve med sånne ting og tillat for mye. Jeg har også bete meg i merket, alle Budda statuene folk har både i hjemmene og butikkene også Hindugudene har begynt å komme på mote. Folk tror det er uskyldig pynt, men Guds ord taler om alvorlige følger for slike ting. Vi trenger rense både hjem og land

    SvarSlett