torsdag 3. mars 2011

På historisk grunn

Gudbrandsdalen er nesten et museum fra gård til gård. Vi besøkte Dal Gudbran`s gård som nå er et hotel på Hundtorp. Her forkjynte Kong Olav senere kalt Olav den Hellige evangeliet i ca 1050 og det stod skrevet på infotavlen at det var blitt enighet om å gå over til kristendom. Jeg tror ikke han som skrev teksten på tavla helt har skjønt evangeliet, for man blir ikke enige om å bli kristen. Man omvender seg fra gamle gjerninger og blir frelst / født på ny. Skulle nesten tro at den personen som hadde skrevet informasjonen var humanetikker. Der i huset blir man jo enige med seg selv om at Gud ikke finnes, uten å spørre Gud om råd. Og det er jo litt for mye egenrådighet og stolthet. Det er nesten like teit som at kristne begynner å ta ut deler av bibelen for det passer ikke inn i livet sitt. Vi besøkte også Ringebu Stavkirke, den ene dele er bygd i ca 1250 og er like fin idag.
 Denne delen er bygd i 1250.

Cindy Jacobs profeterte på jordet ved Hauges Minde at de gamle brønner måtte graves opp og renses for urettferdighet som var blitt fylt opp i de gamle brønner.
På vandringen så har jeg begynt å se at det er jo de gamle kirker som er de gamle brønner. Hans Nielsen Hauge renset endel kirker for urettferdighet ved sin forkjynnelse og reiser. Guds folk kom tilbake til Jesus den gangen. Men på nytt er det fylt urettferdighet i brønnene / kirkene.
Vi har også besøkt steinkirken på Hundtorp.




2 kommentarer:

  1. Du verden for noen flotte bygg dette var Hans Petter, det må være flott og se de i virkeligheten. Jeg bet meg merke i det du skrev her, om at kristne tar ut deler av Guds ord som ikke passer inn i livet. Dessverre har nok kristne gjort dette i ganske så mange år. Å er du ærlig med det selv så forkommer det nok også at både du å jeg gjør det samme. Det er jo i seg selv en synd, for det står jo klart i Guds ord at man ikke skal trekke fra å innett legge til Guds ord.

    Mvh Ragnar

    SvarSlett
  2. Hei Ragnar
    Jeg håper jeg ikke har trukket fra noe, men det hender ofte at jeg ikke klarer å følge Guds Ord eller ledelse 100%.
    Derfor bruker jeg også fortelle om ting som jeg har gjort feil eller har vært ulydig.
    Det er så lett for mennesker å tenke at den som preker er ufeilbarlig og blir nesten en gud nr 2.
    En av yndlings sangene mine er "Han løftet meg opp og tørket mine tåre".
    Det er det evangeliet virkelig handler om. Når vi vender oss vekk feil og synd og retter blikket mot Ham, så er Han altid der klar med sin kjærlige hånd.

    SvarSlett