mandag 7. mars 2011

Tanker underveis om nattverd

Hvilken betydning har nattverden for det daglige livet vårt med Jesus. Har du noen ganger tenkt på hvilken kraft det er i nattverden. Det å dele Jesus legeme og blod i sammen med dine brødre og søsken i menigheten.
Jesus sier jo at dette skal vi gjøre hver gang vi kommer sammen og minnes Ham.
En venn fortalte meg at på 1300 tallet var det stor manko på vin i Norge. Situasjonen var så prekær at biskopen i Trondheim skrev brev til paven i Roma, og ba om tilatelse til å bruke mjød istedenfor vin til nattverden. Det var ikke nok vin å få tak i. Svaret fra paven var nei. På Island sluttet man med nattverd på grunn av vin mangel og kristendommen forsvant fra Island i 200 år. Det er i grunn skremmende å se at man har lett for å falle fra Jesus når man stopper med nattverden. Kansje på grunn av at man da må samles om andre ting en forsoningen på korset og det å bli en del av Jesus og broderfelleskapet.
Mange menigheter idag har kansje nattverd kun 2 ganger i året da det er menighetsmøte. Og da uten å bekjenne synd eller å gjøre opp med sin neste. Det er skremmende hvis vi tenker tilbake på hva som skjedde på Island.
Man hører idag mye om det muslimske broderskapet, og hvilke planer det har og også hvilken fremgang det har.
Djevelen kopierer altid det himmelske for han hvet at det fungerer og at det har gjenombrudds kraft. Det eneste problemet er at han bruker det for å skape sitt eget rike og ikke Guds Rike.

Det er noe spesielt når man kommer sammen og deler nattverd. Det å bekjenne synd for hverandre og å gjøre opp misforståelser. For deretter å minnes og å ta imot nåden og tilgivelsen for så å forsegle den med Jesu Blod. Eller å ta imot legedom ved nattverden. Nattverden er en pakt med Jesus hvor vi minnes hele hans vesen og løfter.
Jeg husker en gang for mange år siden da Kari og jeg tok nattverd i menigheten vi gikk i. Detter var før vi begynte å reise rundt i Herrens tjeneste. Vi så ned i glasset og i vinen så vi fult av mennesker. Jeg tittet på Kari og hun på meg og vi så ned i glassene. det var fullt av menneker. Vi ble enige om å drikke vinen for alle disse menneskene. Vi gjorde en pakt med Jesus om å nå dem med evangeliet.
Flere ganger når vi har hatt en konferanse over flere dager så har vi avsluttet med nattverd. Jeg husker en gang i Kazakstan hvor en muslimsk mulla kom inn og tok i mot Jesus som frelser. Når vi tok nattverd så ble det et himmelsk nærvær og vi kunne se herlighets skyen i salen. Tårene rant på mullaen som nå endelig hadde funnet himmelens og jordens skaper. Han sa plutselig, nå forstår jeg hvor feil jeg har tatt. Nå vil jeg føre mitt folk til den sanne Gud.

Jeg vil opforde dere som leser dette til å ta nattverd så ofte dere kommer sammen og dere minnes Jesus vår mester og frelser. Om det er i hjemmet eller i en menighet.

9 kommentarer:

  1. Frelsesarmeen forvalter ikke nattverd. Kristus er det ene, sanne sakrament, og det er troen alene som gir oss del i frelsen og det Jesus har gjort for oss. Vi tror ikke at Gud har gjort seg avhengig av symboler for at mennesker skal få oppleve dette. Nattverden er ett av mange nådemidler som er et «ytre symbol på en indre nåde». Ethvert måltid i Jesu navn, både hjemme og i menigheten, kan være til minne om det Jesus har gjort for oss. I mange korps feires det også «kjærlighetsmåltid» på Skjærtorsdag. De frelsessoldatene som finner det berikende må gjerne gå til nattverd i andre kirker eller i økumeniske sammenhenger.



    http://www.frelsesarmeen.no/pages/side.aspx?nr=2222

    SvarSlett
  2. Kjære Ragnar
    Det du skriver er ikke bibelsk. Det er det som er problemet med mange kristne idag, at de ikke følger Guds Ord. Mennesker prøve å forme og forandre Gud og Hans Ord etter sine egne tanker, lyster og begjær. Men det er vi som må la oss forvandle og forme av Hans Ord.
    Jesus sier klart at gjør dette så ofte som dere minnes meg. Paulus skriver også veldig klart om nattverden som er et kjærlighets måltid med Jesus.
    Det er det samme med dåpen, det er en yttre handling, men det forandrer deg innvendig. Det er en personlig pakt du gjør med Jesus.
    Jeg tror ikke William Booth hadde det samme synet som det dere praktiserer idag. Jeg er helt sikker på at han gikk til nattverd, for han var en gudsfryktig mann.

    SvarSlett
  3. lest og godkjent av Lars Erik ;)
    Helt enig i det du skriver Hans Petter.Bare det og samles sammen for dele noe helt utrolig hellig sammen er en ære i seg selv.
    Vi gjør dette for minne om Jesus og hans legeme og blod både renser og beskytter oss..
    Det er veldig alvorlig i gjøre det,Den som spiser brødet eller drikker av Herrens beger på urett vis, gjør derfor urett mot Herrens kropp og blod.Enhver må prøve seg selv og så spise av brødet og drikke av begeret.For den som spiser og drikker uten å tenke på at det er Herrens kropp, spiser og drikker seg selv til doms.Så bare det viser at det faktisk er hans kropp og blod vi drikker.

    SvarSlett
  4. Hans Petter
    Frelsesarmeens grunnlegger hadde nattverd i Frelsesarmeens spede start. Men så oppdaget han ett stort problem med dette. Det han oppdaget var at alle de som hadde blitt frelst fra alkoholen fikk en sprekk. De havnet på fylla på grunn av vinen som blei servert i nattverden. Da fjernet han nattverden vekk fra Frelsesarmeen, men soldatene kunne da gå til nattverd i andre menigheter.

    Frelsesarmeen har ikke noen gang praktisert noen form for dåp. Men det står soldatene fritt å la seg døpe i andre menigheter om de ønsker det. Jeg tror de fleste soldater lar seg døpe andre steder. Jeg har valgt å ikke døpe meg, fordi jeg er ekte salvasjonist til fingerspissene. Når man døper seg viser man at man begraver synden å det gamle livet å står opp i ett liv i Kristus. Jeg har faktisk ikke behov for å gjøre dette i vann jeg. Jeg viste nøyaktig det samme den dagen jeg blei innvidd til Gud og Frelsesarmeen som en Kristi soldat.

    Jeg har ikke tall på all den kritikken jeg har fått på grunn av Frelsesarmeens syn på dette, men det biter liksom ikke på meg. Siden jeg er en soldat i Frelsesarmeen så betyr jo det at jeg er enig med mitt trossamfunn.

    Selvfølgelig fraråder jeg ingen hverken dåpen eller nattverden.

    SvarSlett
  5. Lars Erik
    Vi får nå se da vet du, om jeg kommer inn i Guds rike eller ikke. Selv frykter jeg ikke for det.

    SvarSlett
  6. Kjære Ragnar

    Det jeg skriver på bloggen er ut ifra egne eller andres erfaring med problemer i livet. Og det er basert på Guds Ord. Jeg skriver ikke for å kritisere andre eller for å trykke ned noen. Jeg skriver om ting som mennesker er opptatt av og har spørsmål om. Jeg skriver for å belyse Guds Ord med alle løfter og forpliktelser, så flest mulig kan komme inn i det Gud har for vært enkelt menneske. Jeg deler gjerne det med dåpen fordi når jeg døpte meg, så gjorde jeg en avtale med Jesus om at jeg ville bli frisk. Jeg gjorde det fordi jeg var syk. Jeg tenkte det at hvis jeg blir en ny skapning, da er jo den nye skapning ikke syk. Jeg ble helbredet fra diabetes den kvelden jeg ble døpt. Dette har jeg vitnet for andre, og en dame i Kazakstan som vi besøkte, ble helbredet av kreft. Hun lå for døden hjemme i sengen sin og hun ville bli døpt. Jeg spurte Jesus, hvordan skal jeg gjøre det.Han sa, ta et glass vann og putt fingerne hennes i glasset i det du døper henne i Faderen og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. Hun ble døpt og helbredet den kvelden. Når vi kom tilbake 6 mnd. senere var hun i fin form og datteren og barne barnet var blitt frelst.
    Jeg kan fortelle flere slike historier men det får vi ta en annen gang.
    Kjære Ragnar, jeg kan ikke finne noen dekning i bibelen for at man blir en ny skapning ved at man blir ordinert som frelses soldat. Det står i bibelen at man skal komme til tro og bli døpt.
    :-))))) HP

    SvarSlett
  7. Hei Hans Petter
    Det du har rett i at det ikke står noe i Guds ord om at man blir en ny skapning av å bli Soldat i Frelsesarmeen. Det står like lite i Guds ord om det som at man kan bli døpt ved å futte fingrene i ett vannglass. Det er ikke bibelsk lære å gjøre det. Man har da valget om og tro på det du forteller Herren ba deg om eller betvile det. På samme måte har man valget å betro Frelsesarmeens syn på sakramenter eller ikke. Jeg har stor respekt for de som velger å døpe seg, men jeg har selv ikke det behovet. Den dagen Herren taler til meg om at jeg skal døpe meg den dagen blir jeg døpt, hittil har jeg ikke fått noen beskjed om det. Jeg var 13 år, den dagen Herren talte til meg om at jeg skulle gå inn i Frelsesarmeen, jeg har siden jeg var ikledde meg Frelsesarmeens uniform vært tro mot det kallet Gud gav meg. Jeg tror Jesus er så mektig at om han ikke hadde hatt behag i Frelsesarmeen ville han slettet den ut, men ofte snakker jeg med folk som vurderer å gå inn i Frelsesarmeen som soldater, Guds hær er på frammarsj. Så kan man jo debattere ulike troslærer til man blir grønne i fjeset. Det som er viktig for meg er å møte mennesker på det nivået de er på i sine liv, sterk forkynnelse og digre helbredelsesmøter er ikke meg. Jeg gav Jesus ett løft den dagen jeg blei soldat, det var å være en lyttende å hjelpende soldat. Det å være ett ærlig menneske er det viktigste i mitt liv, ærlighet å lyttende uten noen form for fordømmelse. I min tid i Frelsesarmeen har jeg møtt mennesker i sin ytterste nød, mennesker som mangler både mat å tak over hode. Det å rekke de en hjelpende hånd, eller lytte til deres vanskeligheter gir stor velsignelse tilbake. Det finnes svært få ærlige redelige kristne i dagens Norge Hans Petter, de fleste er veldig flinke til og feie for andres dør mens deres egen dør er knapt synlig av synder å dritt. Vi må være rene i våre hjerter. Som du sikkert så debatterte jeg med Lars Erik her en dag om homofili.Ett stort tema som det ikke noen gang blir enighet om. I dag fikk jeg en telefon, fra en pappa som hadde mistet sin 17 åring. De var pinsevenner her i byen. Gutten på 17 år hang seg fordi han fikk ikke noe annet enn fordømmelse i menigheten, de ønsket han ikke lenger velkommen til og synge i koret. Jeg skal besøke foreldrene i morgen. Hvordan skal jeg oppføre meg på dette besøket Hans Petter? skal jeg brutalt fortelle de hva Bibelen sier om homofili? NEI, så klart skal jeg ikke gjøre det!! Er det ikke grusomt Hans Petter at unge mennesker velger døden fordi de kristne ikke klarer å oppføre seg??

    SvarSlett
  8. Hei Ragnar
    Jeg er enig med deg Ragnar, du må ikke fordømme foreldrene med at det er synd å være homofil.
    Det står klart i bibelen at homofili er en vederstyggelse for Gud og at det er synd. Men det er ingen grunn til å bli nektet å synge i koret. Antagelig så har flere i koret hatt sex utenfor ekteskapet. Eller de som ser på koret i salen har sett på brystene til damene i koret med begjær. Antagelig så er det de som har sett med begjær som har nektet gutten å synge. Man kan ha en homofil legning, men man bør ikke praktisere den. Like lite som at man har syndefulle tanker og man ikke tar tak i tanken å bekjenner den som synd og slutter å tenke slik.
    Det samme med tilgivelse. Hvis man ikke kan tilgi så kommer man ikke inn i Guds rike.
    Når det gjelder dåp så står det ikke skrevet om en bestemt måte å døpe på i bibelen. Det kommer an på mengden av vann man har til rådighet eller situasjonen. Damen jeg døpte var så syk at hun ikke kunne flyttes. En annen gang på en konferanse i Praha så var det en dame som ville bli døpt der å da. Jeg prøvde å få henne til å vente og at vi kunne finne et basseng. Men Jesus sa til meg: ta et glass vann og hell over henne. Den kvelden ble hun satt fri fra depresjon og helbredet.
    Så Ragnar reis til foreldrene og fortell om Jesus store kjærlighet, om trøst i en vanskelig situasjon. Om at Han elsker å styrke oss i en vanskelig situasjon. Så familien kan bli styrket i troen på en kjærlig Gud.
    Det er så alt for mange i Norge som har tatt sitt liv eller falt ifra på grunn av fordømmelse istendenfor at de har fått hjelp til å komme nærmere Jesus og videre i livet på den rette vei. Jeg skal be for deg Ragnar at du reiser med stor visdom og kjærlighet fra himmelen når du besøker dem.

    SvarSlett
  9. Hei
    Bare litt kort om homofili før jeg går inn på temaet dåp.
    Jeg har opplevd svært mange ganger at jeg har blitt fordømt på grunn av min legning. Nå har jeg vandret med Jesus i så mange år, så troen min er ganske så trygg, jeg er neimen ikke lett å vippe av pinnen. Når jeg tenker tilbake Hans Petter, på de mennesker som har løftet moralens pekefinger til meg blir jeg kvalm. Fordi det er mennesker som selv drar på så mange synder så det kunne klart seg med halvparten. Om man kunne komme ditt hen at man feier for egen dør FØR man feier for andres, så tror jeg mange liv hadde vært spart. Jeg møter så mange mennesker syntes jeg som er rett å slett tvers i gjennom falske, de har en dobbelmoral som er bare helt utrolig.

    DÅP
    Det er vel ganske logisk at i slike tilfeller som du beskriver, hvor mennesker er syke å ikke kan flyttes så an jeg være enig i at ett vannglass er bra nok. Men utover det så taler jo Guds ord om dåp som ful neddykkelse. Ser vi i Matt 3,16 står det følgende "Og da Jesus var døpt, steg han straks opp av vannet" Vi ser flere slike eksempler som dette i Guds ord at de steg opp av vannet. Så da tolker jeg det ditt hen at full neddykkelse er det rette i henhold til Ordet.

    SvarSlett